неделя, 31 март 2013 г.

Проблем с датчика за ъгъла на завъртане на волана на БМВ Х5 Е53


    След като две от Х5-тиците, който поддържам, показаха един и същ дефект с датчика за ъгъла на завъртане на волана, реших да споделя малко опит.
    Симптомите са светещи лампи за ABS/ESP и 4х4 на таблото. При диагностика излиза грешка за датчика за ъгъла на завъртане на волана, а показанията му не се променят при въртене на кормилото.
    Свалянето му не е трудно: трябва да се свали кората под волана и над педалите. Следващата стъпка е разделяне на кормилния прът на две. Развива се болтчето, което държи снадката, бележи се пръта и в горния и в долния шлиц, след което се издърпва надолу към рейката. Ако е нужно в процепа на горната снадка се забива внимателно отвертка, която леко да разтвори и да улесни процеса:

    Датчика е точно над снадката, нанизан е на кормилния прът и един щифт го закрепва, да не се завърта заедно с него. Откача му се куплунга, отрязва се една кабелна връзка(свинска опашка), която държи кабела към кормилната колона и датчика се издърпва надолу. Не трябва почти никакво усилие. Ето го и него вече свален:

    За да се стигне до проблема трябва да се разглоби: изключва се белия куплунг, развиват се торксовите рапидки и датчика внимателно се отваря на три части. Проблема е износени контактори на средната движеща се част:


    Ясно се вижда, че най-външния е направо като разяден... На следващите снимки се вижда и причината: върху датчика е капала смазка от механизма за движение нагоре/надолу/напред/назад на кормилната колона. Датчика на е херметичен, смазката влиза и съсипва пистата и контактора:


    Това е непоправима повреда и трябва нов датчик:

    Ако потърсите при дилър на оригинални части по номера от стария датчик, любезно Ви уведомяват, че номера е сменен. ОК, купувате си новия, монтирате на колата и започват мъките: грешката се изтрива, но датчика отново не отчита и не може да се проведе калибриране на средно и крайни положения на волана.
    Оказва се, че освен номера на датчика е сменена и електрониката вътре и за да го познае блока на ABS-а трябва да му се смени софтуеърът с по-нова версия. Това е скъпа процедура, която се извършва от сервиз имащ достъп до оригинална диагностична апаратура...
    По съвет на колега разглобих новия датчик и прехвърлих частта с контакторите на плочката на стария датчик. За мое голямо учудване всичко заработи идеално, макар че според мен на плочката беше изтрит графитния слой. Явно или е нямало такъв, или може да работи и без него...
    EDIT 05.2014: Няма графитен слой на най-външната писта. Диагностичната апаратура на Бош не може да се справи с изтриването на грешката. Трябва или оригинална или копие на нея. Грешки има в раздатъчната кутия и километража. След изтриване на грешката калибрирането протича автоматично след завъртане до двете крайни положения.
    Febi предлагат датчик на по-приемлива цена. Колелото с контакторите е същото и пасва идеално на монтирания в завода датчик. Платката е на същия производител (Lk), но е с някой различни компоненти. Особено впечатление прави разликата в чипа<-
    Моя лична импровизация е "опаковането" на датчика преди монтажа в колата, за да избягна влизането на още смазка, която да съсипе и тези контактори:

    При монтажа няма значение в какво положение ще се наниже на пръта средната част: след това задължително през диагностична апаратура се "калибрира" датчика. Важното е да влезе щифта в ухото на датчика, за да не се размества и жиците му да се закрепят както преди.
    РЕДАКЦИЯ: 16.05.2014: При последната Х5-тица се появи проблем след "ремонта" на сензора: след около 100 метра движение на автомобила и/или няколко завоя лампата пак светва. Грешката е за неприемливи показания на сензора за ъгъла на волана спрямо сензора за странично ускорение (YAW rate sensor). При повторна  диагностика се оказа, че при положение "направо" на волана сензора отчита около 70 градуса завой. При опит за калибриране отказва, защото е извън толеранса. Наложи се да сваля сензора, да изправя волана, да завъртя сензора, така че показанието му да е около нула градуса и тогава да го зацепя за кормилния прът. След това калибрирането протича и няма повече проблеми.

Няма коментари:

Публикуване на коментар